PONGAL!!

De afgelopen periode was een drukke en feestelijk periode hier, het was namelijk Pongal, wat een soort hindoeïstisch oogstfeest is. Voor ons begon deze feestelijke tijd toen wij voor vrijdag (13 jan) uitgenodigd werden om naar het schooltje van de kinderen te komen om daar de festiviteiten mee te maken. De jongens konden er de week ervoor al niet over ophouden dat we absoluut moesten komen.

Dus wij gingen op vrijdagmiddag in onze beste kleren naar het schooltje. Waar wij hartelijk werden ontvangen door de hoofdmeester en nog veel hartelijker door alle kinderen daar (die ons doordat wij de jongens elke dag naar school brengen ondertussen goed kenen). Al gauw werd er harde muziek opgezet en moesten wij van de kinderen onze beste Dance moves laten zien. Na compleet bezweet te zijn van het ronddansen, springen en rondgooien van kinderen begon dan eindelijk de ceremonie. Er was een soort beschilderde ballon (moest geloof ik eigenlijk een kleipot voorstellen) met twee stengels suikerriet die er achter waren geplaatst. Daarachter lag een palmblad bedekt met fruit en een mengsel van rijst en suikerriet wat “pongal” heet. Nadat iedereen eer aan de god had betoond, begdsc08567on het leukste gedeelte namelijk een voorstelling van de kinderen.

Het begon met een schitterende dans van 6 van de meisjes van de school. Gevolgd door een dans door een aantal jongens waar een van onze jongens bij zat wat ons beide trots maakte. Aan het einde werden wij ook het podium op gejaagd om wederom onze beste Dance moves te laten zien. Gelukkig kwamen er vrij snel een aantal van onze jongens het podium op om met ons mee te dansen. Daarna hadden we ee
n lunch van Pongal en gingen we met de jongens naar huis, waar we suikerriet kregen om op te kauwen (super lekker).

Daarna ging een groot aantal van de jongens naar huis voor een paar dagen, gezien ze vrij hebben tijdens pongal. Dit keer gingen wij er echter ook vandoor naar het bergachtige Kodaikanal, onze eerste vakantie in India!

Dit hield in dat we vanaf Chennai twaalf uur met de slaapbus moesten (voor mij (Jan-Gert lekker krap). Ook hadden we vergeten de naam van het hotel op te zoeken en hebben we even flink moeten zoeken naar het goede hotel. Na in het hotel wat uitgerust te hebben gingen we het dorp in waar we lekker gegeten hebben en de markt bekeken hebben. Die avond hebben we ook nog in een waterfiets het meer bevaren, een schitterend park bekeken en een (te) lange avondwandeling om het meer heen gemaakt. (een lekker volle aankomstdag dus).

De dag daarop gingen we met de bus naar eendsc08919 nabijgelegen dorpje om daar een berg te beklimmen. Het was echter lastig om het begin van het pad te vinden dus voordat onze wandeling begon hadden we er al een flink stuk wandelen opzitten. Toen bleek ook nog eens dat we het verkeerde pad hadden en werden we door een lokale koffieboer dwars door de ‘jungle’ geleid (heel zware klim) naar het juiste pat). Zoals je je kan voorstellen hadden we toen niet echt zin meer om de klim nog te beginnen. Tot overmaat van ramp werden we toen ook nog tijdens ons bijkomen van de klim gestoord door een gigantische rode eekhoorn en begonnen we dus maar onze tocht terug naar het busstation. Onderweg hadden we wel een hoop apen gezien en was onze dag alsnog geslaagd ondanks de mislukte tocht.

De derde en ldsc08975aatste dag besloten we de eerder mislukte tocht nogmaals te proberen, dit keer versterkt door onze twee Zweedse vrienden die we in het hotel ontmoet hadden. Een van hen had nog geen twee maanden geleden de tocht naar Mount Everest Bacecamp gemaakt dus we waren zelfverzekerd dat het dit keer wel ging lukken de top te bereiken. De tocht was zo’n twee uur naar de top en was dus goed te doen. Wel even schrikken was toen we de natuur van dichtbij konden meemaken en een vers herten karkas midden op het pad tegenkwamen. Het hert was die ochtend nog door Dhole’s (soort bergwolven) gedood en een aardig stuk opgegeten. Toen we op de terugweg twee beesten zagen wegrennen en
het hert verder aangevreten was zat de schrik er goed in en liepen we op de terugweg allemaal met een stok bij dehand.

Toen we terug waren in Kodaikanal zeiden we onze Zweedse vrienden gedag, aten we wat en gingen we terug naar Chennai waar de volgende ochtend aankwamen. Daar namen we de trein terug naar huis waar we eindelijk konden uitrusten en in de middag de jongens weer zagen, wat een leuk moment was.

kortom een drukke en heel leuke periode waarin we we zowel de cultuur als de natuur van India mochten meemaken.dsc09015

4 gedachtes over “PONGAL!!

1. Olga zegt:

Had jullie graag willen zien dansen! 😄 Spannend zo’n bergtocht. Fijn dat jullie begeleid werden door die Zweden. Weer een prachtig verhaal. Liefs mam

2. oma zegt:

Wat een avontuur zeg! Jij beleeft nog eens iets.
    En gelukkig is het allemaal goed gegaan.
    En leuk om ook andere Europeanen te ontmoeten.
    Nog een mooie tijd toegewenst!.